luni, 8 iulie 2013

A NEW EARTH - Eckhart Tolle -Conspectie cap VIII - X


                                    Un Pamant Nou -Eckhart Tole
                                                                            -conspectie -



Capitolul VIII .  Descoperirea spatiului  interior.

O straveche poveste sufita ne spune ca intr-un tinut fin Orientul  Mijlociu traia candva un rege care vesnic oscila intre fericire si deznadejdie . Cel mai insemnat lucru ii provoca suparare mare sau reactii extreme iar fericirea se transforma repede in dezamagire si disperare . 
A venit si timpul  cand regele s-a simtit obosit de el insusi si de viata lui si a inceput sa caute o cale de iesire.

A trimis dupa un intelept care traia in regatul lui si care avea renumele de a fi iluminat.


Cand inteleptul a sosit ,regele i-a spus : " Vreau sa fiu asemenea tie . Imi poti da 
ceva care sa-mi ofere echilibru ,seninatate si intelepciune ? Iti voi plati cat imi vei cere . "

Inteleptul a raspuns : "Cred ca ti-as putea fi de ajutor.  Dar pretul este atat de mare incat tot regatul nu ti-ar ajunge ca sa-l platesti.
De aceea iti voi da remediul in chip de cadou ,daca ii vei acorda respectul cuvenit " . Regele l-a asigurat de acest lucru ,iar omul a plecat.

Cateva saptamani mai tarziu s-a intors si  i-a inmanat regelui o cutie ornamentata si incrustata cu jad.

Regele a desfacut cutia a a gasit inauntru un inel din aur ,simplu ,pe care erau inscrise niste litere. Regele a citit : "SI ACEASTA VA TRECE ".

"Care este semnificatia ?"  a intrebat regele . Inteleptul i-a spus : "Poarta mereu inelul acesta.  Indiferent ce se intampla ,inainte sa etichetezi cu cuvintele "bun sau rau ,atinge acest inel si citeste ce este scris ,In felul aceste vei fi in pace !".

Cuvintele inscrise pe inel nu spun ca nu ar trebui sa va bucurati de ceea ce este mai bun in viata ,dar nici nu au doar rolul de a oferi mangaiere in suferinta. 

Scopul lor este mult mai profund : acela de a va face sa fiti constienti de efemeritatea fiecarei situatii ,efemeritate datorata faptului ca orice forma fie ea rea sau buna este trecatoare. 


Cand deveniti constienti de faptul ca toate formele sunt trecatoare ,atasamentul vostru fata de ele scade ,iar voi incetati intr-o anumit masura sa sa va indentificati cu ele . 



A fi detasat nu inseamna ca nu va mai  puteti bucura de ceea ce are lumea bun de oferit. Defapt va puteti bucura si mai mult. 

Odata ce vedeti si acceptati ca toate lucrurile sunt trecatoare si inevitabil supuse schimbarii ,va puteti bucura de placerile lumii atat cat dureaza ele fara teama ca le veti pierde ,fara nelinistea legata de viitor. 

Cand sunteti detasati ,va situati pe o pozitie avantajoasa de unde puteti privi evenimentele vietii voastre ,fara a mai fi captivi lor.

Deveniti asemnea unui astronaut care vede planeta Pamant inconjurata de vastitatea spatiului si realizeaza un adevar paradoxal : pamantul este pretios dar in acelasi timp  insignifiant. 


Admitand ca "si aceasta va trece " devenit detasati ,iar impreuna cu detasarea apare si  o alta dimensiune in viata voastra - spatiul interior . 

Detasarea , alaturi de lipsa judecarii si a rezistentei interioare va ofera accesul la dimensiunea respectiva . 


Atunci cand nu ma sunteti indentificati cu formele ,constiinta -ceea ce sunteti - este eliberata din intemnitarea ei in forma.  Eliberarea aceasta inseamna aparitia spatiului interior.

El vine ca o liniste ,o subtila pace adanc inradacinata inauntrul vostru ,una care ramane si in situatii rele. 


"Si aceasta va trece " . Brusc in jurul evenimentelor ,exista spatiu . Exista spatiu si in jurul emotiilor pozitive si negative chiar si in  jurul durerii.

Si mai presus de toate exista spatiu si intre gandurile voastre. Iar in spatiul acesta ia nastere un sentiment de pace care nu apartine "acestei  lumi" ,caci lumea aceasta este forma ,iar pacea este spatiu . Aceasta este pacea lui Dumnezeu ! 


Acum puteti savura si onora lucrurile acestei lumi fara sa le atribuiti o semnificatie si o importanta pe care nu le au. 

Puteti lua parte la dansul creatiei si puteti fi activi fara sa nutriti atasament fata de rezultat si sa formulati cerinte exagerate de la lumea acesta : 


  • "Implineste-ma "
  • "adu-mi fericirea"
  • "fa-ma sa ma simt in siguranta "
  • "spune-mi cine sunt"

Lumea nu va poate da toate acestea ,iar cand nu mai aveti astfel de asteptari toata suferinta autoindusa se sfarseste !


Va puteti bucura de lucruri ,de experiente si de placerile simturilor fara sa va mai pierdeti in ele ,fara atasament interior fata de ele ,adica fara sa deveniti dependent de lume . 


Povestea maestrului zen ,cel al carui raspuns era intotdeuna "Intradevar ? " arata binele care rezulta din  lipsa rezistentei interioare fata de evenimente ,adica punerea in acord cu ceea ce se intampla . 

Povestea barbatului al carui raspuns era invariabil un laconic " se poate " ilustreaza intepeciunea de a nu judeca ,iar povestea inelului se refera la lipsa caracterului permanent al situatiilor - realizarea acestei lipse de permanenta duce la lipsa de atasament .

A nu  opune rezistenta ,a nu judeca ,a nu va atasa ,aceasta sunt cele 3 aspecte ale adevaratei libertati si ale unei vieti  iluminate.



Recunoasterea spatiului  interior :

E posibil ca atunci cand auziti de spatiul interior sa incepeti sa il cautati si  ,pentru ca il cautati ca si cum ati cauta un obiect sau  o experienta ,sa nu  il puteti gasi. Aceasta este problema cu care se confrunta toti cei care cauta realizarea spirituala sau iluminarea .


De aceea Isus a spus " Imparatia lui Dumnezeu  nu va veni  in chp vazut . Si  nici nu vor zice : Iat-o aici sau acolo . Caci , iata, imparatia lui Dumnezeu este inauntrul vostru".


Daca nu va petreceti intreaga viata in stari de nemultumire ,teama ,neliniste ,depresie ,disperare sau consumati alte stari negative ,daca aveti capacitatea de a va bucura de lucruri simple precum sunetul  ploii sau al vantului ,daca puteti sa vedeti frumusetea norilor ce se misca pe cer sau sa stati uneori in solitudine fara sa va simtiti singuri si fara sa simtiti  nevoia unui stimul mental pentru distractie ,daca vi se intampla sa tratati o persoana complect straina cu amabilitate sincera ,fara sa vreti nimic de la ea . ..  inseamna ca si-a facut aparitia o bresa ,oricat de mica ,in curentul altfel neincetat al gandurilor care formeaza mintea omeneasca .

 Cand se intampla acest lucru apare - chiar daca subtil - si sentimentul unei stari de bine ,de pace insufletita.

De exemplu capacitatea de a vedea frumosul ,de a aprecia lucrurile simple ,de a va bucura de propia voastra companie sau de a pune in relatia cu alti oameni o bunovointa plina de iubire ,toate au  un element  comun .

Acesta este reprezentat de un sentiment de multumire ,de pace si de insufletire care reprezinta fundalul invizibil fara de care aceste experiente nu ar fi posibile.

Cand ajungeti sa il simtiti in mod direct in voi ,se adanceste . Asa ca atunci cand apreciati  lucrurile simple -un sunet ,o  priveliste ,o atingere - cand vedeti frumosul ,cand simtiti bunavointa plina de iubire fata de altcineva ,incercati sa simtiti si spatiul interior care este sursa si fundamentul acelei experiente.

De-a lungul secolelor ,multi poeti si  intelepti au observat ca fericirea adevarata - eu o numesc bucuria Fiintarii - rezida in  lucruri simple ,aparent neremarcabile.

Intr-o clipa rara de liniste profunda ,filozoful Nietzsche a scris " Cat de putine lucruri trebuie fericirii! "

Stati in tacere , Priviti .  Ascultati.  Fiti prezenti .

Iata si  un alt mod de a gasi pacea interioara : constientizati faptul ca sunteti constienti . Spuneti sau ganditi "eu sunt " si nu ma adaugati nimic in  plus.


Actiunea corecta :

Egoul intreaba : cum pot face ca aceasta situatie sa imi satisfaca nevoile sau cum  pot ajunge la o alta situatie care imi va satisface nevoile ?


Percepeti fara sa numiti :

Aceasta este realitatea celor mai  multi oameni : de indata ce percep  un lucru ii si dau  un  nume ,il  interpreteaza ,il compara cu altceva ,simt fata de el o placere ,neplacere sau sinele lor fantomatic ,eul ,il eticheateaza drept bun sau rau . Sunt prizonierul formelor mentale ,ai constiintei obiectelor.


Trezirea in plan spiritual nu se va produce pana cand obieceiul de a denumi toate lucrurile in mod inconstient si necontrolat nu inceteaza sau macar pana cand nu deveniti constienti de el ,fiind astfel capabili sa il observati in derulare.


Prin acest proces constant de aplicare a unor denumiri egoul ramane neclintit ,sub forma mintii neobservate. Atunci cand procesul inceteaza sau macar cand deveniti constienti de el ,apare spatiul  interior iar voi nu mai sunteti posedati de minte.


Alegeti  un obiect care va este la indemana - un stilou ,un scaun  ,o ceasca  ,o planta - si cercetati-l cu privirea ,adica priviti-l cu mare interes ,aproape curiosi.

Evitati orice obiecte pe care le asociati aproape inevitabil cu ceva personal si care va amintesc de trecut ,de exemplu va amintesc de persoana care vi l-a dat ,de locul de unde l-ati cumparat si asmd.  Evitati si orice poarta un inscris ,cum ar fi o carte sau o sticla ,caci v-ar stimula gandirea.


Fara sa va fortati ,relaxati dar vigilenti ,indreptati-va toata atentia catre obiectul respectiv ,studiati-i fiecare detaliu . Daca apar ganduri nu cooperati cu ele . Nu gandurile va intereseaza ci actul perceptiei.

Puteti percepe fara interferenta gandirii ? Puteti privi fara ca vocea din  minte sa comenteze ,sa traga concluzii ,sa compare sau sa incerce sa isi imagineze ceva ? Dupa vreo 2 minute lasati-va privirea sa rataceasca prin  incapere sau oriunde va aflati ,atentia voastra luminand fiecare lucru asupra caruia staruie.


Ascultati apoi orice sunte se fac auzite.  Ascultati-le in acelasi  mod in care ati privi lucrurile din jur . Pot fi sunete naturale - vant ,apa ,pasari - sau pot fi produse de om . 

Unele ar putea fi placute ,altele nu . Permiteti fiecarui sunet sa fie asa cum este el ,fara sa interpretati . Si de data aceasta cheia o reprezinta atentia relaxata dar vigilenta.

Privind si ascultand in acest fel s-ar putea sa deveniti constienti de un sentiment de calm ,un sentiment subtil si poate la inceput abia perceptibil . Sunt oameni care il simt ca o  liniste de fundal. Altii  il numesc pace . Cand constiinta nu mai este total absorbita de gandire o parte a ei ramane in starea fara de forma ,neconditionata ,originara . Acesta este spatiul interior!


Cine este experimentatorul :

Ceea ce vedeti ,auziti ,gustati  ,atingeti si  mirositi reprezinta desigur ,obiectele perceptibile in plan senzorial . Ele sunt cele pe care le experimentati . Dar cine le experimenteaza ?
Voi sunteti ,Si cine sunteti voi ? Constiinta . Si ce este constiinta ? La aceasta intrebare nu exista raspuns.


Respiratia :

Descoperiti spatiul  interior creand pauze in fluxul gandirii. Fara aceste pauze gandirea voastra devine repetitiva ,neinspirata ,lipsita de orice strop de creativitate ,asa cum inca este in cazul majoritatii oamenilor de pe planeta.

Nu trebuie sa va intereseze durata acestor pauze.  Cateva secunde sunt suficiente . Cu timpul durata lor va creste de la sine ,fara vreun efort din partea voastra.  Mai importanta decat durata lor este frecventa cu care le faceti sa apara ,astfel incat activitatile voastre zilnice si fluxul gandirii sa fie presarate cu spatii goale.

Constientizarea respiratiei indeparteaza atentia de la gandire si creeaza spatiu. Aceasta este una din  modalitatile de a da nastere constiintei.


Dependentele :

Un tipar de comportament compulsiv ce dureaza de multa vreme poate fi  numit dependenta ,iar o dependenta traieste in voi ca o cvasientitate sau subpersonalitate ,un camp energetic care periodic ,pune total stapanire pe voi.  Pune stapanire chiar si pe mintea voastra iar vocea din  mintea voastra devine vocea dependentei.



Constiinta corpului interior :

 O alta modalitate simpla ,dar foarte eficienta de a gasi spatiul  in viata voastra este strans legata de respiratie . Veti descoperi ca daca simtiti intrarea si iesirea subtila a aerului din corpul si ridicarea si coborarea pieptului si abdomenului ,deveniti constienti si de corpul interior.

 Atentia vi se poate atunci muta de la respiratie catre acel sentiment de insufletire din interiorul vostru raspandit in tot corpul.


Pierdeti-va pentru a va regasi :

Spatiul interior mai apare si atunci cand va detasati de nevoia de a va pune in  lumina identitatea formala. Aceasta nevoie apartine egoului ,nu este o nevoie reala. Ori de cate ori renuntati la unul dintre aceste tipare de comportament isi face aparitia spatiul interior.

Deveniti voi insiva intr-un mod mai autentic.

Egoului ii va parea ca pierdeti ,dar lucrurile stai exact invers.  Isus a spus deja ca trebuie sa va pierdeti daca vreti sa va regasiti.

Ori de cate ori renuntati  la unul dintre aceste tipare ,ceea ce reprezentati la nivel de forma de estompeaza ,iar ceea ce sunteti dincolo de forma ,se iveste mai plenar. Va imputinati ,deci puteti deveni mai  mult.

Linistea :

S-a spus ca " linistea este limbajul care il vorbeste Dumnezeu  ,iar orice altceva este o traducere proasta ".

Cand sunteti linistiti ,sunteti ceea ce sunteti dincolo de existenta aceasta temporara : constiinta- neconditionatata ,fara de forma ,eterna.



Capitolul IX .  Scopul vostru interior .


Scopul vostru interior este sa va treziti.  Pur si simplu.  

Impartasiti scopul acesta cu fiecare alta persona de pe planeta - caci acesta este scopul umanitatii.


Trezirea :

Trezirea este o modifcare a constiintei ce are loc atunci cand gandirea si constiinta se separa.

Atunci cand va treziti nu mai sunteti pierduti in gandire ,ci va recunoasteti ca fiind constiinta din spatele acesteia.


Capitolul X .  Un pamant nou :



Constiinta :


Constiinta este deja constienta ,este atemporala si de aceea nu poate evolua. Ea nu s-a nascut niciodata si nu va muri.


Cele 3 modalitati de actionare constienta :

Constiinta poate curge in ceea ce faceti si  ,prin voi ,in aceasta lume prin 3 moduri :

-acceptarea
-bucuria
-entuziasmul


Pamantul  nou nu este o utopie :


"Si am vazut cer nou si pamant nou " ,scrie profetul biblic.

Fundatia unui pamant nou este un cer nou - constiinta treaza.  Pamantul -realitatea exterioara - este doar reflexia sa in afara .

Aparitia unui cer nou  ,si ,implicit cea a unui pamant nou ,nu sunt evenimente viitoare care ne vor elibera. Nimic nu ne va elibera ,fiindca doar momentul prezent ne poate elibera.  A realiza aceasta inseamna a va trezi.

Trezirea ca eveniment viitor nu are nici un  inteles ,caci trezirea inseamna realizarea Prezentei.

Asadar ,cerul nou ,constiinta trezita nu este o stare de atins in viitor . Un cer nou si  un pamant nou rasar in voi in acest moment ,iar daca nu rasar in acest moment ,atunci nu sunt altceva decat un  gand in mintea voastra si prin urmare nu rasar deloc .

 Ce le-a spus Isus disicipolilor ?  "Imparatia lui Dumnezeu este inauntrul vostru".

In Predica de pe munte ,Isus face o profetie pe care putini oameni au inteles-o pana astazi . El spune " fericiti cei blanzi ,ca aceia vor mosteni pamantul ".  In versiunile moderne ale Bibliei, " blanzi " este tradus ca " umili . Cine sunt cei blanzi sau  umili si ce inseamna ca ei vor mosteni pamantul ?

Cei blanzi sunt lipsiti de ego. Ei sunt cei care au realizat ca adevarata lor natura esentiala este constiinta si recunosc esenta in toti "ceilalti " ,in toate formele de viata . Ei traiesc in starea de abandon si simt astfel  unitatea lor cu intregul si cu Sursa.  Ei  intruchipeaza constiinta treaza care modifica toate aspectele vietii de pe planeta noastra inclusiv natura ,caci viata de pe pamant este inseparabila de constiinta umana care o percepe si interactioneaza cu ea . In acest sens pot fi intelese christice : cei blanzi vor mosteni pamantul.

O specie noua apare pe planeta noastra . Ea apare acum si voi insiva sunteti aceasta specie!






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu