Un Pamant Nou -Eckhart Tole
-conspectie -
Capitolul I. Inflorirea constiintei umane.
Daca acceptam idea unei
anumite Prezente ,printr-o atentie tacuta ,dar vie ,perceptia umana poate
sesiza esenta divina a vietii ,aceea constiinta sau acel spirit ce salasluieste
in fiecare creatura ,in fiecare forma de viata si o poate recunoaste ca fiind
propia ei esenta ,iubind-o astfel ca pe sine insasi. Insa pana cand nu se va
intampla acest lucru cei mai multi dintre oameni vor vedea doar forma
exterioara si nu vor fi constienti de esenta launtrica ,tot asa cum nu sunt
constienti de propia lor esenta si se indentifica exclusive cu forma lor fizica
si psihologica.
Un aspect esential al
trezirii il reprezinta constientizarea faptului ca sunteti adormiti
,constientizarea egoului care gandeste vorbeste si actioneaza ,si de asemenea
constientizarea procesului mental conditionat in mod colectiv care perceptueaza
starea de toporeala a spiritului.
Din acest motiv ,cartea
indica principalele aspect ale egoului si ale modului in care operareaza acesta
in interiorul individului si in cadrul coletivitatii.
Faptul acest este
important din 2 motive :
1. Daca nu cunoasteti mecanica elementara de la
baza functionarii egoului ,nu il veti putea constientiza si veti cadea iar si iar
in capacana indentificarii cu el. Aceasta inseamna ca el preia controlul asupra
voastra – un impostor care pretinde a fi voi.
2. Actul constientizarii in sine reprezinta una dintre modalitatiile
prin care are loc trezirea. Atunci cand observati inconstienta care va caracteriseaza
,cea care face posibila observarea este chiar constiinta ce rasare in voi ,este
chiar trezirea.
Disfunctia noastra mostenita :
Anumite invataturi ce
stau la baza hinduismului se apropie
mult de perceperea difunctiei noastre ca o forma de boala mentala colectiva. Textele fundamentele
ale hinduismului o numesc Maya , valul iluziei.
Ramana Maharshi, unul
dintrei cei mai mari intelepti ai Indiei afirma fara ocolisuri : “Mintea este maya “.
Busimul se exprima in alti
termieni . Budha spune ca mintea oamenilor ,in starea ei obisnuita creeaza Dukkha , ceea ce s-ar traduce prin suferinta ,lipsa satisfactiei sau o
conditiei umane.
Conform invaturilor crestine ,starea colectiva
normal a umanitatii este ceea de “ pacat originar “.
Cuvantul pacat a fost gresit inteles si interpretat
. In traducere literara din greaca veche in care a fost scris Noul
Testament ,a pacatui inseamna a rata esentialul existentei umane. Inseamna a trai fara pricepere ,orbeste si din aceasta cauza ,a
suferi si a provoa suferinta . Si de data aceasta termenul eliberat de bafajul
cultural si de interpretari gresite trimite inspre disfunctia conditiei umane.
Teama ,locomia si dorinta de putere sunt fortele motivationale in plan psihologic ce
dau nastere nu doar razboaielor si violentei intre natiuni ,triburi ,religii si ideologii , ci si unui conflict
nesfarsit la nivelul relatiilor interpersonale.
Ele provoaca o deformare
a modului de ai percepe pe ceilalti si a perceptiei de sine . Din cauza lor
interpretati fiecare situatie si ajungeti la actiuni nechibzuite de la care
asteptati o eliberare de frica si o satisfactie a nevoii de mai mult, o gaura fara fund care nu va putea fi
umpluta vreodata.
Incercarea de a deveni un
om mai bun pare laudabila si nobila ,insa stradania in aceasta directiva
nu poate fi o reusita daca
nu provocati o modificare in
constiinta.
Nu deveniti mai buni
incercand sa fiti mai buni ,ci gasind bunatatea care deja se afla in voi si
permitandu-i sa iasa la iveala.
Ivirea constiintei celei noi:
Majoritatea
religiilor stravechi si a traditiilor spirituale impartasesc intelegerea
faptului ca starea “normala “ a mintii noastre este viciata de un defect
fundamental.
Invataturile hinduse (
uneori si cele budiste ) identifica transformarea radicala a constiintei umane drept iluminare .
In invataturile lui Isus o regasim ca salvare , iar in budism este
denumita sfarsitul suferintei .
Eliberare si trezire
sunt alti termeni folositi pentru a exprima aceasta transformare.
Un om pe nume Gautama Siddhartha ,care a trait in India in urma cu 2600 de ani a
fost poate primul care a experimetat-o ,cu claritate absoluta. Mai tarziu i-a fost conferit titlul de Budha ,care inseamna “ cel trezit”.
Cam in aceeasi perioada
a aparut in China un alt invatator spiritual timpuriu al umanitatii : Lao Tzu .
El si-a lasat mostenire invataturile sub forma uneia dintre cele mai profunde carti
spirituale care au fost scrise vreodata : Tao Te Ching.
Necesitatea unei transformari :
Un numar inca relativ mic ,dar in crestere rapida ,de oameni
experimeteaza deja in ei insisi ruperea de vechile tipare ale mintii egocentrice
si manifestarea unei noi dimensiuni a
constiintei.
In centrul constiintei
umane se afla transcenderea gandirii ,capacitatea recent descoperita de a ne ridica desupra
gandurilor noastre ,de a realiza in noi insine o dimensiune infinit mai vasta
decat ceea reprezentata de gandire.
Ce usurare sa realisezi ca eu nu
sunt “vocea
din mintea mea “.
Atunci cine sunt eu ? Cel care vede toate acestea ,Constiinta care
precede gandul ,spatiul in care apare gandul - sau emotia sau perceptia senzoriala.
Egoul nu inseamna altceva decat identificarea cu forma ,
in primul rand cu forma gandurilor . Daca raul exista in vreun fel – si exista
,dar la modul relativ ,nu absolut – atunci definitia sa este aceasta :
identificarea complecta cu forma fizica ,forma mentala ,forma emotionala.
Un cer nou si un pamant nou :
Titlul cartii a fost
inspirit de o profetie din Biblie ce pare sa isi aiba aplicabilitatea acum
mai mult decat oricand in
decursul secolelor istoriei.
Se refera la faptul ca
ordinea existenta in lume se prabuseste si
apare “cer nou si pamant nou “.
Trebuie sa intelegem ca
cerul nu este un loc, un spatiu , si se refera la taramul interior al
constiintei.
Acesta este sensul
esoteric al cuvantului si tot acesta
este si sensul pe care il atribuie Isus in invatarile Sale. Pe de alta parte
,pamantul reprezinta manifestarea in forma exterioara ,ceea ce este totdeauna o
reflexie a interiorului.
Constiinta umana
colectiva si vie de pe planeta noastra sunt conectate intrisec.
“Un cer nou se refera la ivirea unei stari transformate a constiintei
umane ,iar “pamant nou “ constitue reflexia acesteia in plan fizic”.
Capitolul II. Egoul :starea
curenta a umanitatii.
Fie ca sunt pronuntate
cu voce tare ,fie ca raman nerostite la stadiul de ganduri ,cuvintele pot arunca o vraja aproape hipnotica
asupra voastra .
Va pierdeti cu usurinta
in ele si ajungeti sa credeti ,hipnotizati ,ca odata ce ati atasat un cuvant
unui lucru ,cunoasteti ce este lucrul acela .
Tot ceea ce putem
percepe ,experimenta ,analiza nu reprezinta stratul de suprafata al realitatii
,mai putin decat partea vizibila a unui aisberg .
Cand veti inceta sa
acoperiti lumea cu cuvintele si
etichetele voastre ,viata vi se va imbogati cu un sentiment al miraculosului
care s-a pierdut cu mult timp in urma ,atunci cand umanitatea ,in loc sa
se foloseasca de
gandire ,s-a lasat posedata de
ea.
Cu cat atasati mai
repede etichete verbale sau mentale lucrurilor ,oamenilor ,situatiilor ,cu atat
mai goala si lipsita de viata devine realitatea voastra si cu atat deveniti
mai impermeabili fata de
realitate ,fata de miracolul vietii care exista neintrerupt in jurul vostru .
Cuvintele reduc
realitatea la ceva ce poate fi cuprins in mintea noastra ,iar aceasta nu poate
cuprinde mult.
Sinele iluzoriu :
Cuvantul “eu : poate fi expresia celei mai mari erori sau
celui mai profund adevar , in functie de modul in care este folosit.
In utilizarea sa conventionala . cuvantul aceasta nu este doar
unul dintre cele mai frecvente ( impreuna cu inruditele “mie “, ,”al meu/a mea “ sau “insumi/insami” ) ci si unul dintre cele mai
amagitoare.
In limbajuld e zi cu zi
, “eu “ exprima o eroare primordiala , o perceptie gresita a ceea ce sunteti
,un sentiment iluzoriu al indentitatii. Acesta este egoul. Acest sentiment iluzoriu al
sinelui este ceea ce Albert Einstein –care a avut acces nu doar la profunzimile
realitatii spatiului si timpului , ci si ale naturii umane – “ iluzie optica a
constiintei “.
Sinele acesta iluzoriu
devine apoi baza tuturor interpretarilor ulterioare sau ,mai bine zis ,a interpretarilor gresite ale
realitatii ,a tuturor proceselor de gandire ,interactiunilor si relatiilor.
Realitatea voastra
devine o reflexie a iluziei initiale.
Exista insa si vesti
bune : daca veti putea constientiza faptul ca iluzia este o iluzie ,ea se va
dizolva!
Constientizarea iluziei
semnifica totodata si sfarsitul ei!
De obicei ,cand spuneti
“eu “ nu va referiti la ceea ce sunteti cu adevarat.
Cei mai multi dintre oameni inca se indentifica in
totalitate cu fluxul neincetat de ganduri din mintea lor ,cu gandirea compulsiva
,repetitiva si fara rost in cea mai mare parte a
ei.
Nu exista nici un “eu “
in afara de procele lor de gandire in afara de emotiile care le insotesc.
Aceasta inseamna a fi
incostient din punct de vedere spiritual. Atunci cand li se spune ca in mintea
lor e o voce care nu inceteaza niciodata sa vorbeasca ,ei intreaba “ ce voce ? “ sau neaga enervati ,iar
aceasta este desigur chiar vocea respectiv ,este ganditorul ,este mintea
neobservata . Aproape ca poate fi privita ca o entitate care i-a luat in
stapanire.
Unii oameni nu mai uita nicioadata acea prima oara cand au incetat sa se mai
indentifice cu gandurile lor si au experimentat astfel ,pentru cateva clipe ,schimbarea
de indentitate de la continutul mintii lor ,la constiinta din spatele acestuia.
Vocea din minte :
“viata nu este atat de serioasa cum o face mintea mea sa para “ – parea sa zica rasul lui Budha.
Continul si structura egoului :
Mintea egocentrica este
in totalitate conditionata de trecut. Conditionarea ei este dubla : in planul continutului
si in cel al structurii.
Una dintre structurile mentale cele mai elementare
prin care se naste egoul este identificarea .
Cuvantul “identificare “
este derivat din latinul idem care inseamna “acelasi” si facere , care inseamna "a face" . Asadar
atunci cand ma indentific cu ceva ,”fac sa fie asemenea “.
Asemenea cui? Asemenea
mie ,Investesc un sentiment de sine in lucrul respectiv ,iar el ajunge sa faca
parte din “identitatea “ mea.
Unul dintre nivelurile
de identifcare cele mai elementare este cel cu lucrurile :jucaria mea lasa loc
mai tarziu masinii mele, casei mele ,hainelor mele si asmd.
Incerc sa ma regasesc in
lucruri ,dar
nu reusesc niciodata cu adevarat ,asa ca sfarsesc prin a ma pierde in ele . Aceasta
este soarta egoului.
Identificarea cu lucrurile :
Ceea ce asigura
continuitatea societatii de consum
este faptul ca incercarea de a va regasi prin intermediul lucrurilor este de
scurta durata si astfel voi continuati sa cautati mereu si mereu altceva
,continuati sa cumparati si sa consumati.
Dar nu putem cinsti cu
adevarat lucrurile daca le folosim ca mijloc de amplificare a propiului sine
,cu alte cuvinte daca incercam sa ne regasim prin intermediul lor . Si exact in
acest mod procedeaza egoul.
Identificarea egoului cu
lucrurile da nastere atasamentului fata de lucruri, obsesiei pentru lucruri ,iar aceasta ,la randul lor ,dau nastere
societatii de consum si structurilor economice in cadrul carora singura masura
a progresului o reprezinta intotdeauna idea de mai mult.
· Va aduc anumite lucruri un sentiment subtil de importanta sau de
superioritate ?
· Va face lipsa lor sa va simtiti inferiori celor care au mai mult decat voi?
· Aduceti uneori in discutie lucrurile pe care le detineti sau le
etalati pentru a va spori sentimentul valorii in ochii altcuiva si ,implicit
,in propiii vostri ochi ?
Simtiti iritare sau furie,
intru catva o diminuare a sentimentului de sine atunci cand altcineva are mai
mult decat voi sau atunci cand pierdeti lucru pe care il pretuiti?
Indiferent ce cauta
egoul sau de ce se ataseaza el ,aceasta reprezinta substitute pentru Fiintarea
pe care nu poate
s-o simta. Puteti pretui lucrurile
,puteti tine la ele, dar daca va atasati de ele ,trebuie sa stiti ca e vorba
despre ego. Si in realitate nu sunteti niciodata atasati de un lucru, ci de un gand care contine pronumele “eu
“, “mine” ,”al meu /a mea “. Ori de cate ori acceptati o pierdere ,veti trece
dincolo de ego si atunci isi va face aparitia ceea ce sunteti ,acel " Eu Sunt " care reprezinta
constiinta insasi .
Cand iti observi egoul
,incepi sa treci dincolo de el!
Nu il luati prea in serios
: atunci cand detectati la voi insiva un comportament generat de ego ,zambiti.
Uneori puteti chiar rade
:) :) :)
Cum a putut umanitatea sa fie pacalita de el atat de
mult timp ?
Mai presus de orice ,tineti cont de faptul ca
egoul nu este personal. El nu reprezinta
ceea ce sunteti voi !!!
Daca veti considera
egoul ca fiind problema voastra personala , atunci nu este vorba aici decat de
si mai mult ego.
Iluzia posesiei :
A “poseda “ ceva – ce
inseamna asta cu adevarat ? Ce inseamna sa fac
ceva sa fie “al meu “?
Este important sa
recunoastem aici ca povestea si forma gandurilor care formeaza povestea ,fie ca
oamenii sunt sau nu de acord cu ea, nu au absolut de a face cu ceea ce sunt eu.
Multi oameni nu realizeaza ,pana nu ajung pe patul de moarte si
tot ceea ce le este exterior incepe sa se indeparteze de ei ,ca nimic nu a avut
vreodata de a face cu ceea ce sunt ei cu adevarat .
In apropierea
mortii ,intreg conceptul de
posesie se dezvaluie ca fiind in ultima instant lipsit de sens.
In ultimele clipe ale
vietii lor relizeaza si ca in timp ce ei au cautat o viata intreaga sa-si
regaseasca sentimentul de sine ,ceea ce cautau in realitate ,Fiinta lor ,fusese
mereu deja acolo ,dar in mare parte eclipsata de indentificarea lor cu lucrurile
,ceea ce in final inseamna indentificarea
cu mintea lor.
“Fericiti cei saraci cu
duhul “ , spunea Isus , “ ca a lor este imparatia cerurilor “.
Ce inseamna “Cei saraci cu duhul ”? .
Lipsiti de bagaje interioare ,de
indentificari . Nici cu lucruri ,nici cu vreun fel de concept mental care sa contina
intr-o masura oricat de mica notiunea sinelui.
Si ce este “imparatia cerurilor "? .
Bucuria simpla ,dar profunda a Fiintarii ,care
ramane atunci cand renuntati la indentificari si deveniti astfel cei “saraci cu
duhul “.
Daca dati la o parte un
gen de identificare ,egoul va gasi repede un altul in ultima instanta ,lui nu-i pasa cu ce se identifica atata timp cat are o
identificare.
Dupa cum vom vedea mai
tarziu, credinta ca voi aveti dreptate in timp ce ceilati gresesc
,reprezinta unul dintre tiparele principale ale mintii egoiste , una dintre
principalele forme de inconstienta.
Egoul tinde sa
echivaleze predicatul “a avea “ cu Fiintarea :
am ,deci sunt. Si cu cat am mai mult cu atat sunt mai mult . Egoul traieste prin comparatie.
Modul in care sunteti
vazuti de ceilalti devine modul in care va vedeti voi insiva.
Modul in care va vad
ceilalti devine oglinda care va spune cum sunteti si cine sunteti. Sentimentul
propiei valori pe care il are egoul este in majoritatea cazurilor legat de
valoarea pe care o aveti in ochii celorlalti.
Aveti nevoie de ceilalti
ca sa va dea un sentiment de sine.
Cum puteti sa renuntati la atasamentul vostru fata
de lucruri ?
Nici macar sa nu
incercati ,este imposibil . Atasamentul fata de lucruri cade de la sine atunci
cand nu mai cautati sa va regasiti in ele. Intre timp fiti doar constienti de acest atasament. Se poate ca in anumite cazuri sa nu fiti
constienti ca sunteti atasati – adica indentificati – cu ceva – pana cand
pierdeti lucrul respectiv sau pana cand apare riscul pierderii sale.
Daca in aceasta situatie
va suparati ,va panicati si asmd inseamna ca sunteti atasati.
In momentul in
care deveniti constienti de faptul ca va indentificati cu un lucru ,identificarea
respectiva nu mai este totala. “Eu sunt
constiinta care constientizeaza acest atasament “ . Acesta este inceputul
transformarii constiintei.
Dorinta :
nevoia de mai mult :
Egoul se identifica cu a
avea ,dar satisfactia pe care i-o procura ceea ce are este relativ superficiala si de scurta durata . Adanc in el
ramane ascuns un sentiment de nemultumire ,de incomplect ,de “insuficient “. Inca
nu am suficient” , prin care egoul vrea sa spuna : “inca nu sunt suficient “ .
Dupa cum am vazut , - a
avea – conceptual de posesiune ,este o fictiune creata de ego pt a-si conferi
soliditate si permanenta si ptr a se simti distinct ,special . Insa deoarece nu
va puteti regasi prin posesiuni ,dintr-un strat mai profund apare un alt resort
ce tine de structura egoului , unul mai puternic : nevoia de mai mult ,pe care am
putea-o denumi si “dorinta”.
Nici un ego n-ar avea
viata lunga in lipsa dorintei de mai mult.
Majoritatea egourilor au
dorinte contradictorii.
1. disconfort
2. neastampar
3. plictiseala
4. neliniste
5. insatisfactie
toate acestea sunt rezultatul dorintei
neimplinite.
Formele mentale ale
cuvintelor :
· mie
· mine
· mai mult decat
· vreau
·
am nevoie
· trebuie sa am
· nu indeajuns
tin nu de continut
, ci de structura egoului.
Cate vreme nu veti
recunoaste aceste forme mentale in interiorul vostru ,cata vreme ele raman la
nivel inconstient ,veti
continua sa credeti in ceea ce va spun ele ,veti fi condamnati sa actionati
pornind de la acele ganduri inconstiente ,condamnati sa cautati si sa nu gasiti –deoarece atunci cand opereaza respectivele
forme mentale nu puteti fi satisfacut de nici o posesiune ,de niciun loc , de nici o persoana
sau imprejurare.
Nici un continut nu va va
satisface atata vreme cat structura egoista ramane neschimbata .
Nu veti fi fericiti indiferent de ce aveti sau obtineti!
Veti fi mereu in cautare
de altceva ce promite o mai mare satisfactie ,promite sa va desavarseasca sentimentul incomplect de sine si sa va umple acel gol pe care-l simtiti in interior !
Identificarea cu corpul :
In unele cazuri imaginea mentala sau conceptul de
“Corpul meu “ ,reprezinta o distorsionare complecta a realitatii.
O tanara poate gandi
despre ea ca este supradimensionala si prin urmare se va infometa ,cand in realitate este
chiar slaba. Ea nu isi vede corpul ,ci
tot ce “vede “ este conceptul mental referitor la corpul ei ,iar aceasta ii spune “sunt grasa “ sau “am sa
ma ingras “. La baza acestei situatii se
afla identificarea cu mintea.
Identificarea corpului
fizic perceput prin simturi ,menit sa imbatraneasca ,sa se usuce si sa moara
, cu “eul” ,conduce inevitabil ,mai devreme sau mai tarziu ,la suferinta.
Perceptia corpului interior :
Daca n-aveti obisnuinta
constientizarii “corpului interior “ ,inchideti ochii o clipa si cautati sa aflati daca exista
viata in mainile voastre. Nu intrebati
mintea . Ea va raspunde “nu simt nimic “. Probabil va mai adauga : “da-mi ceva
mai interesant la care sa ma gandesc “. Asadar in loc sa va intrebati mintea
,indreptati-va atentia direct catre maini. Ceea ce vreau sa spun este sa deveniti
constienti de sentimentul subtil de insufletire din ele . El exista. Trebuie doar sa deveniti atenti pentru a-l percepe.
Ceea ce eu numesc “corp interior “ nu mai este chiar corp
,ci energie vitala, puntea dintre forma si ceea ce este fara forma .
Creati-va un
obicei din
a simti corpul
interior cat
de des puteti
. Dupa un timp nu va mai fi nevoie sa inchideti ochii ca sa il simtiti.
De exemplu ,vedeti daca puteti simti corpul interior ori de
cate ori ascultati pe cineva vorbind.
Pare aproape paradox
:cand sunteti in legatura cu corpul interior nu va mai identificati cu forma ci va indepartati de
identificarea cu forma ceea ce este lipsit de forma si careia ii mai putem spune Fiintare.
Este identitatea voastra
esentiala . Perceperea corpului nu doar va ancoreaza in momentul prezent ,ci reprezinta usa ptr a iesi din inchisoarea
pe care o reprezinta egoul.
De asemenea ea intareste
sistemul imunitar
si abilitatea corpului de a se autovindeca.
Uitarea Fiintarii :
Ceea ce constientizati
sub forma unei voci in mintea voastra care nu se opreste niciodata din vorbit
este un flux de gandire neincetata si compulsiva.
Cand fiecare gand va
abosoarbe complect atentia ,cand sunteti atat de identificati cu vocea din
mintea voastra si cu emotiile care o insotesc incat va pierdeti pe voi insiva in fiecare gand si in fiecare
emotie ,atunci inseamna
ca sunteti in totalitate identificati cu forma si prin urmare sunteti in
puterea egoului.
De la eroarea lui Descartes la revelatia lui Satre :
“Gandesc deci exist “ – Descartes ,a realizat ca dincolo
de orice dubiu este faptul ca procesul de gandire nu se opreste niciodata ,de
aceea a echivalat gandirea cu Fiintarea ,altfel spus identitatea – eu sunt - cu gandirea . In loc de adevarul ultim ,el a gasit radacina egoului.
Satre : “Constiinta care spune ,eu sunt , nu este constiinta care gandeste “. Vroia sa spuna ca atunci cand esti constient ca gandesti
,constiinta respectiva nu face parte din gandire .
Pacea care covarseste orice minte :
Exista multe cazuri de indivizi care au
experimentat ivirea acelei noi dimensiuni a constiintei ca rezultat al unei
pierderi tragige intr-un moment din viata lor.
Ceea ce daduse sens
vietii lor ,cele cu care se indentificasera ani de-a randul le fusese luate .
Apoi, dintr-o data si in
mod inexplicabil ,suferinta sau teama mare care pusesera initial stapanire pe ei
au disparut ,lasand loc unui sentiment sacru de Prezenta ,unei paci adanci
,unei seninatati si unei eliberari complecte de frica.
Acest fenomen trebuie sa
ii fi fost familiar Sfantului Pavel ,care a folosit expresia “ pacea lui Dumnezeu care covarseste orice minte “.
Este intradevar o pace
care nu pare sa aiba vreun sens ,iar cei care au experimentat-o s-au intrebat :
in situatia aceasta ,cum de pot sa simt o astfel de pace ?
Raspunsul este
simplu ,odata ce ai realizat ce
este egoul si cum functioneaza el.
Cand formele cu care
te-ai identificat ,care ti-au dat sentimentul de sine se naruie ,iti sunt luate
,rezultatul poate fi o prabusire a egoului
,din moment ce egoul este
identificare cu forma.
Cand nu mai ramane nimic
cu care sa te identifici ,cine esti ?
Cand formele din jurul
tau mor sau cand moartea se apropie ,sentimentul Fiintarii , acela de Eu
Sunt este eliberat de intrepatrunderea cu forma : Spiritul ce fusese inchis
in materie este eliberat .
Realizezi ca identitatea
ta esentiala este fara de forma , o Prezenta atotpatrunzatoare ,Fiintare de
dinainte de orice forma, de orice identitate .
Realizezi adevarata ta identitate
ca fiind constiinta insasi si nu ca fiind acele lucruri cu care se identificase
constiinta.
Aceasta este pacea lui
Dumnezeu . Adevarul ultim privitor la ceea ce esti tu nu este “sunt aceasta “ sau “ sunt cealalta “ ,ci “sunt ! “.
Cedarea inseamna
acceptarea in interior a ceea ce este!
Esti deschis fata de
viata . opunerea de rezistenta este o contractare interioara ,o intarire a
cochiliei egoului. Sunteti inchisi. Orice veti intreprinde intr-o stare de rezistenta
interioara ( pe care am putea-o numi si negativitate ) va crea o rezistenta si
mai mare ,iar universul nu va fi de partea voastra ,viata nu va va veni in
ajutor.
Daca obloanele sunt
inchise ,lumina soarelui nu poate intra!
Cand cedati launtric,
cand capitulati ,realizati inceputul unei noi dimensiuni de constiinta. Daca
actiunea este posibila sau necesara ,aceasta va fi in concordanta cu intregul si va beneficia de sprijinul
inteligentei creative ,a constiintei neconditionate cu care va contopiti atunci
cand va aflati intr-o stare de deschidere interioara.
Si atunci imprejurarile
si oamenii isi aduc contributia si coopereaza .
Apar tot felul de
coincidente .
Daca actiunea nu este
posibila ,ramaneti in pacea si linistea interioara care vin odata cu abandonul. Ramaneti in Dumnezeu.
Capitolul III . Nucleul egoului.
Majoritatea oamenilor
sunt atat de complet de identificati cu vocea din mintea lor – curentul
neintrerupt de ganduri involuntare si compulsive si emotiile care le insotesc –
incat am putea spune despre ei ca sunt posedati de minte.
Cata vreme sunteti complect inconstienti ,luati
ganditorul drept ceea ce sunteti voi cu adevarat. Aceasta este mintea
egocentrica.
O numim egocentrica deoarece fiecare gand ,fiecare amintire
,interpretare ,parere ,punct de vedere ,reactie ,emotie contin un sentiment de
sine ,de eu (ego).
Aceasta este inconstinta
,dpdv spiritual vorbind.
Gandirea voastra
,continutul mintii voastre este desigur conditionat de trecut : educatia pe
care ati primt-o ,mediul familial si cultural si asmd. Nucleul central al
intregii voastre activitati mentale consta in anumite ganduri ,emotii, si
moduri de reactie ,repetitive si persistente si cu care va identificati cel mai mult. Aceasta entitate este insusi egoul.
Acel “eu “ este egoul , nu voi.
Acel “eu “ este egoul , nu voi.
Egoul implica de
asemenea indentificari personale ,nu doar cu posesiuni ,ci si opinii ,aspect exterior ,resentimente pe termen
lung sau conceptia despre sine insusi ca find bun sau nu la fel de bun ca altii ,ca fiind un om de
succes sau un ratat.
Cand traiti prin
intermediul sinelui fabricat de minte ,constand din gandire si emotii - adica
prin ego – fundamentul identitatii voastre este unul precar ,deoarece gandul si
emotia sunt prin natura lor efere ,trecatoare.
De aceea orice ego se
lupta continuu sa supravietuiasca incercand sa protejeze si sa se extinda.
Ptr a sustine gandul
corespunzator lui eu ,el are nevoie de gandul
opus corespunzator lui “celalalt “.
Pe scara acestui sablon
egoist, inconstient ,la unul din capete se afla deprinderea imperativa de a critica si de a va plange de
ceilalti.
Isus a facut referire la
aceasta atunci cand a zis “de ce vedeti
aschia din ochiul fratelui vostru dar nu vedeti barna din ochiul vostru ?” .
Raspunsul este desigur
,urmatorul : DEOARECE ATUNCI CAND
CRITIC SAU CONDAMN PE ALTCINEVA MA SIMT SUPERIOR !
Lamentatie si resentiment :
Una dintre strategiile
favorite ale egoului ptr a se consolida este acela de a se lamenta.
Fiecare lamentatie
prezinta o mica istorioara pe care mintea o ticluieste si in care voi credeti fara reserve.
Ca va plangeti cu voce
tare sau in gand nu are nici o importanta.
Unele egouri care nu au
prea multe lucruri cu care sa se identifice supravietuiesc fara probleme doar prin a se lamenta.
Atunci cand sunteti in
stapanirea unui astfel de ego ,a va lamenta devine un obicei,va plangeti in
special de ceilalati oameni si ,desigur obiceiul este incostient ,ceea ce
inseamna ca nu stiti ce faceti.
Resentimentul este
emotia care insoteste lamentarea si etichetarea in minte a oamenilor si care adauga chiar mai multe energie egoului.
Resentiment insemna
amaraciune ,indignare ,mahnire sau sentimentul de a fi ofensat . Sunteti nemultumiti
de lacomia celorlalti de necinstea lor ,de lipsa lor de integritate ,de ceea ce
fac, de ceea ce au facut in trecut ,de ceea ce au spus ,de ceea ce nu au reusit
sa faca ,de aceasta atitudine .
In loc sa treceti cu
vederea inconstienta celorlalti ,voi o faceti parte integranta a identitatii lor. Cine este
acel care face acest lucru ? Inconstienta din voi ,egoul.
Uneori “ vina “ pe care
i-o gasiti altcuiva nici macar nu exista . Este in totalitate o interpretare
gresita ,proiectia unei minti conditionate sa vada inamici si sa se considere pe sine corecta sau superioara.
Alteori , e posibil ca
vina sa fie reala ,dar concentrandu-va asupra ei ,uneori prin excluderea
oricarui aspect ,o amplificati.
Lipsa de reactie fata de
egoul celorlalti reprezinta una dintre cele mai eficiente modalitati nu doar de
a transcende propiul vostru ego ,ci si de a dizolva egoul uman colectiv.
Dar veti simti in voi aceasta lipsa de reactie doar atunci cand
veti recunoaste egoul ca fiind cauza comportamentului unei persoane
,comportament ce reprezinta expresia disfunctiei umane colective.
ATUNCI CAND INTELEGETI
CA NU ESTE CEVA PERSONAL ,NU VA MAI APAREA NECISITATEA DE A REACTIONA CA SI CUM
AR FI FOST PERSONAL.
Nereactionand fata de
manisfestarile egoului veti avea adesea capacitatea de a initia echilibrul
mental in cazul celorlalti ,iar aceasta inseamna constiinta neconditionata
opusa celei conditionate.
LIPSA DE REACTIE NU ESTE
UN SEMN DE SLABICIUNE CI DE PUTERE!
UN ALT TERMEN PENTRU
LIPSA DE REACTIE ESTE IERTAREA.
A IERTA INSEAMNA A TRECE
CU VEDEREA SAU MAI CURAND A TRECE PESTE .
TRECETI PESTE EGO SI
AJUNGETI LA SANATATEA MENTALA EXISTENTA IN FIECARE FIINTA UMANA CU ESENTA SA.
EGOULUI II PLACE
DEOSEBIT DE MULT SA SE PLANGA SI SA NUTREASCA RESENTIMENTE NU DOAR IN LEGATURA
CU ALTI OAMENI CI SI IN LEGATURA CU SITUATIILE.
CEEA CE PUTETI FACE CU O
PERSOANA PUTETI FACE SI CU O SITUATIE : O PUTETI TRANSFORMA INTR-UN INAMIC.
DE AICI REZULTA ATITUDINI DE GENUL : N-AR FI TREBUIT SA SE
INTAMPLE ASA CEVA, NU VREAU SA MA AFLU AICI, NU VREAU SA FIU NEVOIT SA FAC ASTA
,MI SE FACE O NEDREPTATE.
Incercati sa prindeti,
adica sa sesizati vocea din mintea voastra chiar in momentul in care se plange
de ceva si sa vedeti atunci exact ce reprezinta ea : vocea egoului, nimic
mai mult
decat un sablon conditionat ,un gand.
Ori de cate ori sesizati
vocea aceea veti realiza de asemenea ca nu sunteti vocea ci Acela care este
constient de ea.
De fapt sunteti
constiinta care constientizeaza aceea voce.
CONSTIINTA SI EGOUL NU
POT EXISTA LAOLALTA!
In fundal este
constiinta ,in prim –plan este vocea ,ganditorul. In acest mod va eliberati de ego ,de mintea
neobservata .
In momentul in care constientizati egoul ,acesta nu
mai este in adevaratul sens al cuvantului egoul ,ci doar un sablon mental vechi
conditionat .
Egoul implica absenta
constientizarii!!!
Vechiul sablon al mintii si deprinderea mentala mai pot supravietui
si reaparea un timp deoarece beneficiaza de impulsul in spatele caruia stau mii
de ani de inconstienta colectiva ,dar de fiecare fata cand este recunoscut
devine tot mai slab.
Reactivitate si
ranchiuna :
-“este strigator la cer
“
-“cum indraznesti . . ”
-“sunt profund indignat
“
Acesti oameni sunt
dependent de starea de suparare si de enervare ca un drog.
Reactionand fata de un
lucru sau altul, isi afirma si isi consolideaza sentimentul de sine.
Ranchiunea este o emotie negativa puternica, legata de un
eveniment care uneori a avut loc in trecutul indepartat si este pastrata inca
vie prin intermediul gandirii compulsive ,prin repetarea in minte sau cu voce tare a “ceea ce mi-a facut
cineva “ ,sau “Ceea ce ne-a facut cineva “.
Ranchiuna va contamina
si alte sectoare ale vietii voastre.
Este nevoie de
onestitate pentru a vedea daca inca mai nutriri astfel de sentimente ,daca in viata
voastra mai exista un om pe care nu l-ati iertat complect , un “dusman”.
Nu incercati sa
renuntati la ranchiuna.
Incercarea de a renunta
,de a ierta nu da rezultate. iertarea apare de la sine atunci cand intelegeti
ca ranchiuna nu are alt scop inafara de acela de a consolida un fals sentiment
de sine ,de a mentine egoul pe pozitie.
Trecutul nu are puterea de a va impiedica sa fiti
prezenti acum. Doar ranchiunea voastra fata de momente din trecut pot face
acest lucru . Si ce este ranchiuna ? Intreg bagaj de foste ganduri si emotii.
Sunt corect ,procedez gresit :
Atat plangerea ,cat si
atitudinea critica si reactivitatea ii intaresc egoului sentimentul de intarire
si separare de care depinde supravietuirea sa.
Iata cum se intampla :
atunci cand va plangeti aveti ,in mod implicit, dreptate ,iar persoana sau
situatia de care va plangeti sau impotriva careia reactionati greseste sau este
gresita.
Nimic nu intareste egoul
mai mult decat sentimentul de
a avea dreptate!!!!
A avea dreptate inseamna
a va indentifica cu o pozitie mentala – un punct de vedere ,o opinie ,o
judecata ,o interpretare .
Pentru a avea dreptate
,trebuie , desigur ,ca altcineva sa se
insele ,de aceea egoul adora sa prezinte greselile altora pentru ca el sa aiba
drepate.
Astfel spus ,simtiti
nevoia sa vorbiti despre greselile celorlalti pentru a va consolida sentimentul
de sine .
Va puteti plange
si puteti reactiona nu doar
impotriva unei persoane ,ci si
impotriva unei situatii,idea implicita fiind intotdeauna ca “nu ar fi trebuit
sa se intample asa ceva “.
Nutrind convingerea ca
aveti dreptate ,va plasati intr-o pozitie imaginara de superioritate morala in
raport cu persoana sau situatia judecata si gasita inadecvata.
Dupa acest sentiment de
superioritate tanjeste egoul si prin el se amplifica.
Egoul nu este
personal :
Atunci cand confundati
egoul pe care il percepeti in ceilalti cu identitatea lor ,propiul vostru ego
este cel care foloseste aceasta perceptie gresita pentru a se consolida pe sine
deoarece are dreptate ,in consecinta este superior ,si deoarece reactioneaza
prin condamnare ,indignare si adesea furie impotriva celui perceput ca dusman.
Toata aceasta atitudine
satisface enorm egoul!
Tiparele egoiste fata de
care reactionati cu cea mai mare vehementa atunci cand le remarcati la ceilalti
si le luati in mod eronat ca fiind identitatea lor tind sa fie aceleasi tipare
care se regasesc si in voi, dar care nu puteti sau nu vreti sa le detectati in
voi .
Razboiul este o proiectie mentala :
Recunoasteti egoul ca
fiind ceea ce este el : o disfunctie colectiva, nebunia mintii omenesti. Cand
il luati drept ceea ce este nu aveti cum sa il percepeti ca fiind identitatea
cuiva.
Odata ce vedeti egoul
asa cum este el,va fi mult mai usor sa
ramaneti lipsiti de reactie in
fata lui.
Nu mai luati lucrurile la modul personal. Nu va mai
plangeti , nu mai acuzati ,nu va invinovatiti si nu mai ganditi ca celalalt face rau . Nimeni nu
face rau. Este egoul persoanei respectiv ,atata tot.
Compasiunea rasare
atunci cand constientizati faptul ca toti sufera de aceeasi boala a mintii ,unii intr-un mod mai acut decat altii. Atunci
incetati sa mai alimentati drama ,parte componenta a tuturor relatiilor
egocentrice.
Va doriti pace sau drama ? :
Va doriti pace. Nu exista cineva care sa nu isi doreasca pace .
Totusi exista in voi ceva
care isi doreste drama ,conflict.
Poate ca in acest moment
nu simtiti acest lucru.
Ar fi nevoie sa astepti
aparitia unei situatii sau chiar a unui gand care sa declanseze o reactie in
voi : cineva va acuza de un lucru sau altul ,va contesta un merit ,va incalca
teritoriul ,pune sub semnul intrebarii modul in care procedati ,aveti o
dispusa legata de bani…
Simtiti in aceste
situatii ,valul urias de energie care va strabate ,teama , mascata de furie si
ostilitate ? Va auziti vocea cum devine aspra sau ascutita sau mai ridicata si
cu cateva octave mai grava ?
Constientizati modul in
care mintea intra in cursa pentru a-si apara pozitia , pentru a se justifica ,
a ataca , a acuza ?
Cu alte cuvinte ,va
treziti in momentul acela de inconstienta ?
Simtiti ca ceva in
interiorul vostru este in razboi ,ceva care se simte amenintat si vrea sa
supravietuiasca cu orice prêt ,care are nevoie de drama pentru a-si confirma
indentitatea in chip de personaj victorios in cadrul productiei teatrale respective
?
Simtiti ca ceva din voi
vrea sa aiba dreptate si nu pace ?
Dincolo de ego : adevarata voastra identitate :
Cand egoul se afla in
razboi ,realizati ca el nu este altceva decat o iluzie care se lupta sa
supravietuiasca . Iluzia aceea crede ca va reprezinta.
Realizarea spirituala
inseamna sa vad clar ca ceea ce percep, experimentez , gandesc sau simt , nu reprezinta in ultima instanta ceea ce
sunt eu ,ca nu ma pot regasi in toate acele lucruri trecatoare .
Budha a fost probabil
primul om care a vazut clar acest lucru ,de aceea anata ( absenta sinelui) a devenit unul dintre punctele centrale
ale invataturii sale .
Iar cand Isus spunea “
lepadati-va de voi ! “ ,ceea ce vroia sa spuna era : negati ( si astfel
anulati) iluzia sinelui. Daca sinele
–egoul – ar fi intr-adevar ceea ce sunt eu cu adevarat ,ar fi absurd sa ma “
lepad “ de el.
Ceea ce ramnae este
lumina constiintei in care perceptiile ,experientele ,gandurile ,sentimentele
vin si pleaca. Aceasta este Fiinta ,
acesta este eul profund ,adevarat .
Cand ajung sa ma cunosc
ca atare ,orice ce mi se intampla in viata nu mai are o importanta
absoluta ci una relativa.
Toate structurile sunt instabile :
Egoul asteapta
intotdeauna cate ceva de la semeni ,de la diverse conjucturi.
Intotdeauna exista o
ordine de zi ascunsa, un sentiment de “ inca nu e de ajuns “, de insuficienta
si lipsa care trebuie acoperita.
El foloseste oameni si
situatiile pentru a obtine ceea ce-si doreste, dar nici atunci cand reuseste nu
e niciodata satisfacut pentru prea mult timp.
Emotia din spatele
intregii activitati e teama . Teama de a
fi un nimeni , teama de nonexistent ,teama de moarte.
Toate activitatiile au
ca scop ultim eliminarea acestei frici ,dar tot ce poate face egoul vreodata
este sa o disimuleze temporar cu o relatie intima ,o noua achizitie sau
cu victoria intr-o imprejurare sau alta. Iluzia nu va va satisface
niciodata!
Odata ce ati realizat ca
toate structurile ( formele ) sunt instabile ,chiar si cele materiale si in
aparenta solide ,in voi se naste pacea!
Se intampla astfel
deoarece constientizarea lipsei de permanenta a tuturor formelor va reveleaza
dimensiunea fara de forma din interiorul vostru ,cea care trece dincolo de
moarte . Isus a numit-o “viata eterna “.
Nevoia egoului se a se simti superior :
Retineti : in
momentul in care deveniti constienti de egoul din voi insiva ,aceasta
constientizare care si-a facut aparitia reprezinta ceea ce sunteti voi dincolo
de ego , “eul “ mai profund. Recunoasterea a aceea ce este fals inseamna
deja aparitia a ceea ce este real.
Daca cineva are
mai mult ,stie mai mult sau poate face mai mult decat
mine ,egoul se simte amenintat deoarece sentimentul de “ mai putin “
diminueaza sentimentul de sine imaginat in raport cu celalat.
Ego si faima :
Binecunoscutul fenomen
al mentionarii in treacat a persoanelor importante pe care le cunoasteti face
parte din strategia egoului de a castiga o identitate superioara in ochii celorlalti
si ,prin urmare ,in proprii ochi ,prin asocierea cu cineva
important.
Majoritatea oamenilor pe
care ii intalniti vor sa isi amplifice identitatea - imaginea mentala a
ceea ce sunt ei – prin asocierea cu voi.
Ei insusi pot sa
realizeze ca nu sunt interesati deloc de voi ,ci doar de consolidarea
sentimentului lor de sine care in ultima instanta este fictiv.
Albert Einstein a ramas
umil ,lipsit de ego . de fapt el vorbea despre o contradictie groteasca intre
ceea ce considera oamenii a fi :" realizarile si abilitatiile mele si
realitatea a ceea ce sunt si ceea ce pot eu “. .
De aceea e greu pentru o
persoana faimoasa sa aibe relatii autentice cu ceilalti.
O relatie autentica nu
este dominata de egoul care creeaza imagini si se cauta pe sine . Intr-o
relatie autentica exista o curgere catre exterior a atentiei sustinute fata de
cealalta persoana , fara a se urmari implinirea unui interes personal.
Atentia aceea sustinuta
este Prezenta,Ea reprezinta conditia obligatorie pentru orice relatie autentica.
Intotdeauna egoul fie
vrea ceva ,fie ,daca e de parere ca nu are ce sa obtina de la celalalt
,se afla intr-o stare totala de indiferenta : nu ii pasa de celalalt .
Astfel ,cele 3 stari
predominante ale relatiei de tip egoist sunt :
1. dorinta
2. intampinarea de piedici in valea
implinirii dorintei ( furie , resentiment ,invinovatire , plangere )
3. indiferenta.
Capitolul IV . Interpretarea de roluri : multiplele fatade
ale egoului:
Egoul se hraneste cu
atentia celorlalti ,aceasta fiind in cele din urma, o forma de energie psihica.
El cauta atentia sub o anumita forma ca de exemplu :
-recunoasterea
-lauda
-admiratia
-faptul de a se face remarcat intr-un fel sau altul
-sau faptul de a se lua cunostinta de existenta lui.
Orice sentiment de sine
conceptual – faptul ca ma vad asa sau altfel - inseamna ego – acesta
putand fi predominant pozitiv ( sunt cel mai mare ) sau negativ ( nu sunt bun).
In spatele fiecarui
concept negativ despre sine este ascunsa
dorinta de a fi cel mai mare sau de a fi mai bun decat altii.
In spatele sentimentului
de superioritate si a nevoii continue de superioritate a egoului ce afiseaza
siguranta de sine se afla teama inconstienta de inferioritate.
Multi oameni oscileaza
intre sentimentele de inferioritate si sentimentele de superioritate , in
functie de situatiile sau persoanele cu care vin in contact. Tot ce aveti de facut este sa observati acest
lucru : ori de cate ori va situati superiori sau inferiori cuiva
,la mijloc este egoul din voi.
Ticolos, victima ,iubit(a):
Daca nu poate obtine
atentie pozitiva, va cauta in locul
acesteia atentia negativa ,de exemplu provocandu-i cuiva o reactie negativa.
Un rol foarte des
intalnit este acela al victimei ,iar forma de atentie pe care o cauta este
compatimirea sau mila sau interesul celorlalti fata de problemele
mele “ eu si povestea mea “.
Daca nimeni nu ma
asculta atunci cand imi spun povestea , atunci am sa mi-o spun
in mintea mea iar si iar si am sa ma autocompatimesc , asumandu-mi astfel
identitatea omului nedreptatit de viata si de semeni ,de soarta sau de Dumnezeu.
Imaginea de sine este
astfel definita ,eu devin cineva , iar aceasta este tot ce conteaza
pentru ego.
La inceputul multor relatii asa-zise romantice ,interpretarea de
roluri este frecvent intalnita si este menita sa atraga si sa pastreze persoana pe care egoul o percepe
drept ceea care “ma face fericit ,ma face sa ma simt special si imi
implineste toate nevoile” . Voi juca rolul care crezi tu ca as fi iar tu
vei juca rolul celei care cred eu ca ai fi”.
Aceasta este acordul nespus
si inconstient.
Insa intepretarea unui
rol nu este un lucru usor ,astfel ca rolurile respectiv nu pot fi
mentinute la nesfarsit mai ales dupa de ajungeti sa locuiti impreuna.
Cand rolurile dispar ce
vedeti ?
Din nefericire ,in
majoritatea cazurilor ceea ce vedeti nu e inca adevarata esenta a acelei
fiinte ,ci ceea ce o acopera : egoul pur ,dezbracat de rolurile lui ,cu corpul-durere
si cu dorinta sa ce a intampinat
obstacole si care acum se tranforma intr-o furie cel mai probabil indreptata
catre sot/sotie sau partener/partenera , din cauza ca aceasta sau acesta nu a
reusit sa inlature teama si sentimentul de lipsa prezent mereu intr-un strat mai profund , si
care reprezinta o parte intrinseca a sentimentului egocentric de sine .
Ceea ce in mod obisnuit se numeste “ a te indragosti “ este de
cele mai multe ori o creste in intensitate a dorintei si a nevoii
egoiste.
Deveniti dependent de cealalta persoana sau mai curand de imaginea
pe care o aveti despre acea persoana.
Sentimentul nu are nimic de a face cu iubirea adevarata ,in care
nu exista nicio urma de dorinta.
Rolurile temporare :
Daca sunteti suficient
de treji, suficient de constienti pentru a putea observa modul in care
interactionati cu alti oameni , s-ar putea sa detectati schimbari subtile
in modul in care vorbiti ,in atitudinea si comportamentul adoptat in
functie de persoana cu care vorbiti.
Modul in care va
adresati presedintelui companiei poate fi diferit de modul in care
va adresati portarului sau de exemplu modul in care va adresati
unui copil difera foarte mult de modul in care va adresati unui adult.
In locul fiintelor
umane , cele care interactioneaza sunt defapt imaginile conceptuale. Cu cat se
identifica mai mult oamenii in rolurile respective , cu atat de
neautentice devin relatiile lor.
Aveti o imagine mentala
privitoare nu doar la ceea ce reprezinta cealalta persoana ,ci si la ceea ce
reprezentati voi insiva ,mai ales in relatie cu persoana cu care interactionati.
Asadar ,voi nu sunteti
absolut deloc in relatie cu acea persoana ,ci cu ceea ce credeti voi ca sunteti
se afla in relatie cu cea ce credeti ca este cealalta persoana si invers.
Imaginea conceptuala pe
care mintea voastra o are despre voi insiva se afla in relatie cu propia ei
creatie ,adica se afla in relatie cu imaginea conceptuala pe care si-a facut-o
referitor la cealalta persoana.
Mintea celeilalte persoane
a procedat probabil in acelasi mod ,prin urmare fiecare
interactiune de tip egoist intre doi oameni este in realitate interactiunea dintre 4 identitati conceptuale fabricate de minte care sunt
,in ultima instanta fictive.
De aceea nu este
surprinzator faptul ca exista atat de mult conflict in cadrul relatiilor . Relatiile
nu sunt adevarate.
Fericirea ca rol si adevarata fericire :
Daca exista nefericire
in voi , mai intai trebuie sa ii recunoasteti prezenta. Dar nu spuneti “ sunt nefericit “.
Nefericirea nu are de a
face cu ceea ce sunteti voi.
Spuneti “:exista
nefericire in mine”. Apoi cercetati . Cauza ar putea fi o situatie in
care va aflati.
Ar putea fi necesar sa
intreprindeti ceva pentru a schimba situatia sau pentru a iesi voi din ea.
Daca nu puteti face
nimic ,priviti lucrurile in fata si spuneti “Ei bine ,pe moment asa stau
lucrurile. Am de ales intre a accepta situatia sau a ma simti profund
nefericit”.
Cauza primordiala a
nefericirii nu o reprezinta niciodata situatia ,ci gandurile referitoare
la ea . Fiti constient de gandurile voastre.
Separati-le de situatie
,care e intotdeauna neutra ,intotdeauna e asa cum e. Iata situatia sau faptul
in sine si iata gandurile mele despre ea.
In loc sa va
imaginati povesti ,ramaneti cu faptele.
Deveniti constienti de
faptul ca ceea ce ganditi creeaza intr-o foarte mare masura emotiile care va
apar. realizati existenta legaturilor dintre gandirea si emotiile voastre. In loc sa fiti gandurile si emotiile ,
fiti constiinta din spatele lor.
Nu cautati fericirea . Daca o
cautati nu o veti gasi, deoarece cautarea reprezinta antiteza fericirii. Fericirea se furiseaza mereu ,dar
eliberarea de nefericire poate fi dobandita acum ,infruntand ceea ce este
, in loc sa teseti povesti in jurul realitatii. Nefericirea acopera starea voastra naturala de
bine si de pace interioara, sursa adevaratei fericiri.
Suferinta constienta :
Suferinta ii
impinge ( pe copiii si nu numai ) spre profunzimile finite . Paradoxul
consta in faptul ca suferinta este provocata de identificarea cu forma si tot
ea erodeaza identificarea cu forma. Mare parte din ea este provocata de ego
,dar in final suferinta distruge egoul – numai ca acest lucru nu se intampla
pana cand nu suferiti in mod constient.
Suferinta are un scop nobil : evolutia constiintei si arderea
egoului. Cata vreme opuneti rezistenta
suferintei ,procesul va fi unul lent ,caci rezistenta are drept ca rezultat si
mai mult ego de deposit.
Insa cand acceptati
suferinta ,se produce o accelerare a procesului ,datorita faptlui ca
suferiti in mod constient.
Focul suferintei devine
lumina constiintei.
Egoul spune : “ Nu ar
trebui sa sufar “ ,iar gandul va provoaca si mai multa suferinta. Este o deformare a adevarului , iar acesta
este intotdeauna paradoxal . Adevarul este acela ca trebuie sa acceptati suferinta
tocmai pentru a o putea transcende.
Renuntarea la roluri:
Incetati sa va mai
definiti – fata de voi insiva si fata de ceilalti. Nu veti muri. Veti reveni la viata . Si nu va preocupati de
modul in care va defines ceilalti. Atunci cand va definesc se limiteaza pe ei
insisi ,asa ca e problema lor.
Ori de cate ori
interactionati cu oameni ,nu fiti acolo in primul rand ca o functie sau
ca un rol ,ci ca un camp de Prezenta constienta.
La nivel de
forma,sunteti si veti fi totdeauna inferiori unora, superiori altora. In esenta nu sunteti nici
inferiori ,nici superiori nimanui.
Adevaratul respect de
sine si adevarata smerenie se naste din aceasta intelegere . Din perspectiva egoului ,respectul de sine
si umilinta sunt contradictorii. In realitate ele sunt una si
acelasi lucru.
Egoul patologic :
Nefericirea este o boala
mental emotioanala creata de ego ,care a ajuns la proportii epidemice. Ea
reprezinta echivalentul interior al poluarii mediului pe planeta noastra.
Starile negative precum
furia ,nelinistea ,ura ,resentimentele ,nemultumirea ,invidia gelozia si
asmd nu sunt considerate negative ci
total justificate ,ele nu sunt percepute ca fiind rezultate din sine ,ci
provocate de altcineva sau de un factor exterior “ te consider responsabil de
durerea mea “ ,iata ce spune in mod implicit egoul.
Ati putea spune “ ce zi
oribila “ ,fara sa realizati ca frigul, vantul si ploaia sau oricare ar fi
starea vremii fata de care reactionati nu sunt oribile ,ci sunt asa cum
sunt. Oribilul tine de reactia voastra ,de rezistenta interioara fata de ea si
de emotia careia ii da nastere rezistenta.
In termenii lui Shakespeare : “orice lucru e bun sau rau . numai
dupa cum il face inchipuirea noastra”.
Oricand sunteti intr-o stare negativa ,ceva din voi vrea acea
negativitate , o percepe ca placuta sau crede ca va va procura ceea ce va
doriti.
Altminteri ,cine ar vrea
sa se agate de negativitate ,sa aduca nefericire siesi si celorlalti si sa isi expuna trupul imbolnavirii? De
aceea ,daca puteti fi constienti ori de cate ori exista
negativitate in voi, ca in
acel moment ceva din voi simte placere datorita negativitatii sau crede
ca aceasta are un scop util ,atunci constientizati nemijlocit egoul.
Daca in toiul negativitatii puteti realiza ca “ in acest moment
eu imi creez suferinta “ ,acest lucru va fi suficient pentru a va ridica
deasupra limitarilor starilor si reactilor egocentrice.
Nefericirea din fundal :
Egoul da nastere
separarii ,iar separarea da nastere suferintei . Asadar egoul este in mod clar patologic .
In afara de formele
evidente de negativitate precum furia ,ura ,etc . exista si forme mai subtile care sunt atat de
des intalnite incat de obicei sunt considerate negative ,ca de exemplu nerabdarea ,iritatea ,nervozitatea si faptul de a
fi “satul pana in gat “
Ele constitue nefericirea
din fundal ,acea stare interioara predominanta in cazul multor oameni.
Trebuie sa fiti extremi
de vigilenti si absoluti prezenti pentru a le putea detecta . Iar ori de cate ori le detectati apare un
moment de trezire ,de incetare a identificarii cu mintea.
Una dintre cele mai obisnuite stari negative ,trecuta usor cu
vederea tocmai pentru ca este atat de obisnuita ,atat de normala ,s-ar putea sa
va fie familiara , si anume : aveti deseori un sentiment de nemultumire
ce ar putea fi descris cel mai bine ca un fel de resentiment de fond ?
El poate fi determinat sau nu de ceva concret. Multi oameni petrec
o mare parte din viata in starea aceasta. Sunt atat de identificati cu ea incat nu pot face pasul in spate
ca sa o priveasca de la distanta .
In substratul acestui
sentiment se afla anumite credinte pastrate inconstient ,adica niste ganduri . Aveti
aceste ganduri in acelasi fel in care aveti visele atunci cand dormiti . Mai
exact ,nu stiti ca aveti respectivele ganduri ,tot asa cum cel care
viseaza nu stie ca viseaza.
Iata cateva dintre cele
mai obisnuite ganduri inconstiente care hranesc sentimentul de
nemultumire sau resentimentul de fond.
Oricand exista
nefericire pe fundalul vietii voastre ( sau chiar in prim-plan) , puteti vedea
care dintre aceste ganduri sunt valabile si puteti umple continutul lor in
functie de situatia voastra personala:
-“ in viata mea trebuie
sa se intample ceva inainte ca sa pot avea pace ( fericire ,implinire etc. ) . Si
sunt nemultumit/a pentru ca nu s-a intamplat inca. Poate ca nemultumirea mea va duce pana la urma
la intamplarea dorita. ”
-“ in trecut s-a
intamplat ceva ce nu ar fi trebuit sa se intample si sunt nemultumit/a de asta .
Daca nu s-ar fi intamplat lucrul respectiv ,acum as avea pace. ”.
-“In prezent se intampla ceva ce nu ar trebui sa se
intample si care ma impiedica sa am pace . ”.
Adesea credintele
noastre inconstiente sunt indreptate catre cineva, iar “sa se intample “ devine
“ sa faca “ :
-“ar trebui sa faci
cutare sau cutare lucru pentru ca eu sa pot avea pace . Si sunt nemultumit/a
pentru ca nu l-ai facut inca. Poate
nemultumirea mea te va determina sa il faci. ”.
-“ ceva ce ai ( sau am )
facut , spus sau omis sa fac(i) in trecut ma impiedica acum sa am pace “.
-“ ceea ce faci
sau nu faci acum ma impiedica pe mine sa am pace “.
Secretul fericirii:
Toate cele de mai sus sunt supozitii, ganduri neverificate
confundate cu realitatea.
Sunt povesti pe care le inventeaza egoul pentru a va convinge ca
nu puteti avea pace acum sau ca nu puteti fi in intregime voi
insiva acum.
A fi in pace sau a fi
ceea ce sunteti ,adica a fi voi insiva ,inseamna unul si acelasi lucru.
Egoul spune : poate ca la
un moment dat , in viitor , as putea avea pace – daca se va intampla asta sau
cealalta , daca obtin asta sau daca devin cealalta.
Sau spune : nu pot avea
pace din cauza a ceva ce s-a intamplat in trecut .
Ascultati
povestile oamenilor si veti vedea ca toate ar putea fi intitulate “ De ce
nu pot avea pace in momentul acesta “.
Egoul nu stie ca singura
voastra oportunitate de a avea pace este acum.
Sau poate ca stie si se teme ca ati putea afla si voi . Pacea
,la urma urmei ,reprezinta sfarsitul egoului.
Cum puteti avea pace acum ? :
Facand pace cu momentul prezent. Momentul prezent este campul pe care se desfasoara jocul vietii .
El nu poate avea loc niciunde altundeva. Dupa ce ati facut pace cu momentul
prezent ,vedeti ce se intampla , ce puteti face sau alege sa faceti sau mai
degraba ce face viata prin intermediul vostru.
Secretul artei de a trai
, secretul succesului si fericirii se poate transmite prin intermediul a trei
cuvinte : A fi una cu viata!. A fi una cu viata inseamna a fi una cu Acum.
Veti realiza atunci ca
nu voi traiti viata ,ci viata va traieste pe voi . Viata e dansatorul ,iar voi
sunteti dansul.
Egoul adora sa fie nemultumit de realitate .
Ce este realitatea ?
Ceea ce este . Budha a denumit-o tatata – viata asa cum este ea , ceea ce
nu inseamna altceva decat momentul acesta asa cum este el.
A produce suferinta fara
sa fiti constienti de asta – iata esenta vietii traite in inconstienta , iata
ce inseamna sa va aflati total in stapanirea egoului.
Masura in care egoul
este incapabil sa fie constient de el si sa
vada ce face este incredibila , uluitoare . Fara sa isi de-a seama ,el face exact ceea ce
condamna la altii .
Cand i se aduce
cunostinta de acest lucru, neaga de obicei furios ,recurge la argumente abile
si la autojustificari pentru a deforma faptele. Oamenii procedeaza in acest fel.
Cand orice altceva da
gres, egoul va apela la urlete si chiar violent fizica.
Trimite fortele armate .
Acum putem intelege profunda intelepciune a
cuvintelor lui Isus rostite pe cruce “
Iarta-I, Doamne , ca nu stiu ce fac “.
Pentru a pune capat
nefericirii care apasa asupra conditiei umane de mii de ani va trebui sa
incepeti cu voi insiva ,mai précis , sa incepeti sa deveniti
responsabili pentru starea voastra interioara in orice moment ,iar asta
inseamna acum.
Intrebati-va “am in mine
negativitate in acest moment ? “ .
Apoi deveniti
vigilenti, atenti la gandurile si emotiile voastre. Fiti atenti la nefericirea ce imbraca oricare
dintre formele pe care le-am amintit mai sus intre care insatisfactia
,nervozitatea , sentimentul de a fi satul /a pana-n gat si asmd.
Fiti atenti la
gandurile care apar pentru a justifica sau explica aceasta nefericire, in
realitate ele fiind cele care o provoaca.
In momentul in care
constientizati ca in interiorul vostru exista o stare negativa nu inseamna ca
ati pierdut ci din contra ati castigat.
Pana cand nu apare
aceasta constientizare ca exista identificarea cu starile interioare ,iar o
astfel de identificare este egoul.
Prin constientizare
,apare si incetarea identificarii cu gandurile ,emotiile , reactiile.
Aceasta nu trebuie
confundata cu negarea .
Gandurile ,emotiile
sau reactiile sunt constientizate ,iar in momentul constientizarii are loc
automat incetarea identificarii.
Perceptia sinelui ,a
ceea ce sunteti sufera o transformare : inainte erati gandurile ,emotiile si
reactiile , acum sunteti constiinta , Prezenta constienta care observa aceste
stari .
Emotiile si chiar
gandurile sunt depersonalizate prin constientizare ,iar natura lor impersonala
devine vizibila. Nu mai investiti in ele
nimic din sinele vostru. Ele raman doar
emotii omenesti ,ganduri omenesti.
Intreaga voastra istorie
personala ,care in ultima instanta nu este altceva decat o poveste ,un
manunchi de ganduri si emotii capata o importanta secundara si nu mai
ocupa prim-planul constiintei voastre.
Nu mai formeaza vaza
sentimentului vostru de identitate. Sunteti lumina Prezentei ,constiinta care
precede si depaseste in profunzime orice ganduri si emotii.
Formele patologice ale egoului:
Multi oameni normali spun din cand in cand diverse minciuni cu
scopul de a parea mai importanti ,mai iesiti din comuni si pentru a-si
amplifica imaginea in mintea celorlalti : pe cine cunosc ,ce realizari au
,ce capacitate au si cata avere – si orice alte aspect cu care se
identifica egoul.
Unii oameni insa ,manati
de sentimentul de insuficienta al egoului si de nevoia acestuia de a avea sau a
fi “mai mult” isi fac un obicei din a minti si simt o nevoie imperioasa
s-o faca. Ceea ce spun despre ei,
povestea lor este ,in cea mai mare parte ,fantezie pura ,o nascotire prin care
egoul se simte si mai mare ,mai iesit din comun.
Cu cat sunt oamenii
,grupurile sau natiunile caracterizate de o inconstienta mai profunda , cu atat
mai probabil este ca patologia egocentrista va lua forma violentei fizice .
Violenta este o
modalitate primitiva , dar inca foarte raspandita ,prin care egoul incearca sa
se afirme ,sa dovedeasca faptul ca el are dreptate si altcineva se insala.
In cazul oamenilor
foarte inconstienti ,disputele pot usor sa duca la violenta fizica.
Ce este o disputa?
Doi sau mai mult oameni
isi exprima parerile ,iar parerile respectiv difera.
Fiecare persoana este
atat de identificata cu gandurile care ii alcatuiesc opinia ,incat gandurile
acelea se consolideaza in atitudini mentale ce poarta in ele sentimentul de
sine al persoanei respective.
Astfel spus ,identitatea
si gandul fuzioneaza. Odata ce s-a
intamplat acest lucru ,atunci cand apar parerile ( gandurile) ,simt si ma
comport ca si cum mi-as apara insusi sinele .
Inconstient ,simt si
actionez de parca as lupta pentru supravietuire ,astfel ca emotiile mele vor
reflecta aceasta credinta inconstienta si vor deveni furtunoase.
Sunt suparat ,furios ,ma
apar sunt agresiv . Trebuie sa castig cu orice prêt ,astfel sunt anhilat . Aceasta
este iluzia.
Egoul nu stie ca mintea si
atitudinea mentala nu au nimic de-a face cu ceea ce sunteti pentru ca
egoul reprezinta insasi mintea neobservata.
In zen se spune
“Nu cauta adevarul . Doar inceteaza sa cultivi pareri’.
Ce inseamna aceasta ? Renuntati la
identificarea cu mintea . Atunci ,ceea ce sunteti apare de la sine
,dincolo de minte.
A munci – cu si fara ego:
Sunt oameni care se
contopesc cu ceea ce fac ,cu momentul de Acum ,cu oamenii sau cu sarcina pentru
care actioneaza. Ei aduc o diminuare a egoului in toti cei cu care vin in
contact.
Nu este surprinzator ca
acesti oameni ,a caror munca este lipsita de ego,au succes extraordinar
in ceea ce fac.
Sunt si oameni
care pot fi buni dpdv tehnic in ceea ce fac, dar al caror ego le saboteaza
constant munca.
Doar o parte a
atentiei lor este indreptata spre munca pe care o indeplinesc ,cealalta
parte este indreptata asupra lor insisi.
Egoul lor le cere recunoastere personala si iroseste energia
in resentimente atunci cand nu primeste indeajuns – si niciodata nu are
indeajuns . “Altcineva se bucura de
mai multa recunoastere decat mine ?”
Sau principalul interes
este reprezentat de profit sau putere ,iar atentia lor este indreptata
catre acestea ,munca fiind doar un mijloc catre scopul respectiv.
Cand munca nu reprezinta
decat un mijloc pentru a ajunge la un scop ,ea nu poate avea o calitate
superioara.
Daca le apar obstacole
sau dificultati in cale ,daca lucrurile nu merg conform asteptarilor lor ,daca
alti oameni sau imprejurarile nu le vin in ajutor ,in loc sa fuzioneze
imediat cu noua situatie si sa raspunda
cerintelor momentului prezent ,ei reactioneaza impotriva situatiei si astfel se
separa de ea.
Egoul in caz de boala :
O boala poate fie sa
consolideze ,fie sa slabeasca egoul. Daca va plangeti ,va autocompatimiti sau urati
faptul ca sunteti bolnani ,egoul vostru debvine mai puternic.
Cand sunteti
bolnavi nivelul de energie este scazut ,astfel ca inteligenta
organismului poate prelua controlul si utiliza restul de energie pentru
vindecarea corpului ,iar mintii - adica gandirii si emotiilor egocentrice
– nu ii mai raman prea multe resurse.
Egoul consuma cantitati
considerabile de energie. In alte cazuri ,egoul retine putina energie ramasa
si o utilizeaza in scopurile sale proprii. Nu mai e nevoie sa spunem ca
acei oameni care experimenteaza o consolidare a egoului in caz de boala au
nevoie de mai mult timp pentru a se reface.
Unii nici nu mai ajung
sa se vindece ,astfel ca boala se cronicizeaza si devine o componenta
permanenta a falsului lor sentiment de sine.
Dovada irefutabila a nemuririi :
Egoul rezulta din
scindarea produsa in interiorul spiritului uman ,in urma careia
identitatea se separa in doua parti pe care le-am putea denumi “eu”
si “mine “ sau “mine “ si “insumi”.
Traiti cu o imagine
mentala despre voi insiva ,despre sinele conceptual cu care sunteti in relatie.
Viata insasi devine conceptualizata si separata de ceea ce sunteti atunci cand
spuneti “viata mea “ si credeti in ceea ce spuneti ( nefind deci o simpla
conventie lingivistica) ,ati intrat pe taramul iluziei.
Daca exista “viata mea “
,inseamna ca eu si viata sunt doua lucruri separate ,astfel ca pot sa imi si
pierd viata ,imaginarea mea avutie pretioasa.
Daca eu si viata suntem
doua lucruri distincte ,daca eu sunt separat de viata ,atunci sunt separat de
toate lucrurile ,de toate fiintele ,de oameni.
Dar cum as putea fi
separat de viata ? Ce “eu” ar putea exista in afara vietii ,in afara Fiintarii?
Este absolut imposibil.
Asadar nu exista ceva ce poate fi denumit “viata mea “ ,iar eu nu
am o viata. Eu sunt viata . Eu si viata suntem una. Nu poate fi altfel.
Atunci cum as putea
sa-mi pierd viata ? Cum as putea pierde ceva ce nu am de la inceput ? Cum pot
pierde ceva ce sunt ? este imposibil.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu